Joulukalenteri – Luukku 8: Tallinnan joulu ja ravintolavinkit

Jouluun kuuluvat ihanat tuoksu, maut, valot, kynttilät ja havut. Niillä saa kauniin ja tunnelmallisen joulun aikaiseksi. Minulla ja ystävälläni on ollut vuosia tapana tutustua eri maiden joulumarkkinoihin joulun aikaan. Yleensä nuo yllämainitut asiat ovat kohdillaan juuri joulumarkkinoilla. Tänä vuonna pääsimme reissuun kahdesti, kun Visit Tallinn kutsui nauttimaan Tallinnan joulumarkkinoista ja herkkupaikoista. Ihana jakaa teille myös muutama Tallinnan ravintola- ja kahvilavinkki, jota ei moni tiedä – en minäkään ennen tätä reissua.

Lähdimme matkaan aikaisin sunnuntaiaamuna Tallinkin Super Star-laivalla. Tallinkin laivat ovat tulleet tutuksi lähiaikoina, kun tämä oli jo kolmas kertani Tallinnassa vuoden aikana. Valitsimme Tallinkin kuudesta lähtöajasta aamun ensimmäisen eli kello 7.30. Paluun valitsimme kello 19.30 lähtevällä laivalla, joten Tallinnassa oli oikein mukavasti aikaa tutustua kaupunkiin. Tämä on hyvä yhdistelmä yhden päivän kaupunkireissulle.

Kahden tunnin laivamatkan ja aamiaisen jälkeen suuntasimme kohti Tallinnan hienoa Kohtuotsan näköalapaikkaa. Sieltä näkee upeasti Tallinnan vanhan kaupungin, aivan satamaan asti. Tuo oli minulle itselleni aivan uusi paikka. Näköalapaikalta laskettelimme kävellen pieniä kujia pitkin vanhaan kaupunkiin. Vanhassa kaupungissa avattiin marraskuun puolivälissä joulumarkkinat, joten nyt joulutunnelma on kaupungissa korkeimmillaan. Mikä parasta, meidän matkapäiväksemme osui aurinkoinen joulukuun päivä pienellä pakkasella.

Joulutorilla tapasimme virolaisen leivontabloggaajan Silja Luiden. Silja lähti esittelemään meille Tallinnan ehkä hieman tuntemattomampia ravintoloita ja makumaailmaa. Saimme hyviä vinkkejä Tallinnan suosituista ravintoloista, jotka ovat paikallisten suosiossa. Nautimme brunssin lähellä Kalamajan suosittua aluetta ihanassa Klaus kohvik-ravintolassa, jota emme olisi löytäneet ilman Siljan apua. Klaus-ravintolan lähellä on myös suosittu Kohvik Moon-ravintola, joka oli niin syrjäisessä paikassa, että ravintolan sijainti pitää tietää. Sinne ei voi eksyä vahingossa. Nämä molemmat ravintolat ovat todella suosittuja paikallisten keskuudessa, joten pöytävaraus kannattaa tehdä jo ennen matkaa. En kyllä yhtään ihmettele suosiota, sillä ainakin Klausin ruokien esillepano oli viimeisteltyä ja maut sopivat hyvin toisiinsa. Kylmät brunssiruoat löytyivät seisovasta pöydästä ja lämpimät tilattiin keittiöstä. Myös makeita herkkuja ja erilaisia smoothie-juomia oli tarjolla.

Brunssin jälkeen palasimme takaisin vanhaan kaupunkiin. Menimme tutustumaan kesällä avattuun Gelato ladies-kahvilaan (kansankielellä jäätelöbaariin), jossa pääsimme seuraamaan gelaton valmistusta, maistelemaan erilaisia gelato-makuja ja kuulimme tarinan kahvilan taustoista. Ihanat omistajat Kristen ja Sindy ovat Gelato ladies-kahvilan perustajia ja ovat tehneet suuren työn etsiessään tietoa ja kouluttautuessaan kahvila- ja gelato-alalle. Kahvilan tunnelma on ihana ja sisustus on loppuun asti suunniteltu. Kahvila on paikallisten suosiossa ja paikallisille perheille kahvilakäynti tiettynä viikonpäivänä on muodostunut jo perinteeksi kahvilan lyhyen olemassaolon aikana.

Jos kaveri- tai työporukan kanssa suuntaatte Tallinnaan, Gelato ladies-kahvilasta on mahdollista varata yksityistila ja päästä samalla valmistamaan gelatoa, sekä nauttimaan herkullisista gelato-tarjoiluista.

Kävellessämme jäätelöbaariin näimme myös Leib-ravintolan,jonka puutarhaa kehuttiin yhdeksi Tallinnan kauneimmista. Myös ruoka on ravintolassa erittäin herkullista. Tämä ravintola oli meidän harmiksemme suljettu sunnuntaisin, joten ravintola on nyt merkattu seuraavan reissun yhdeksi ravintolavaihtoehdoksi.

Seuraavaksi suuntasimme Siljan kanssa vielä vanhan kaupungin toiselle puolelle Chocolala-suklaapuotiin. Siellä pääsimme katsomaan suklaaherkkujen valmistamista, sekä maistelemaan erilaisia suklaita. Valikoiman erikoisin suklaa oli mielestäni ehdottomasti poronjäkäläsuklaa.

Suklaapuodin jälkeen lähdimme kohti Kalevin marsipaanihuonetta. Siellä pääsimme maalaamaan marsipaanihahmoja. Tällä kertaa koristeiksi valikoituivat erilaiset jouluaiheiset hahmot ja kuviot. Maalatessamme pöytiin tarjoiltiin herkkuja ja juomia Maiasmokk-kahvilan puolelta. Tämä on myös kiva ohjelmanumero, jos suuntaa kaveriporukalla Tallinnaan. Pieni kahvitteluhetki ja koristelupuuhaa yhdessä. Alla on muutama kuva tuosta meidän koristeluhetkestämme ja marsipaanihuoneesta.

Koristeiden kuivuessa suuntasimme vielä pienelle ostoskierrokselle Viru-keskukseen. Kun olimme saaneet ostoskierroksen tehtyä, kävimme hakemassa kuivuneet ja lakatut marsipaanikoristeet kahvilasta mukaamme. Kotimatkan parituntinen meni hujauksessa Tallink Star-laivalla, vaikka tuuli voimistuikin merellä. Nuo Tallinkin laivat kuitenkin kulkevat säällä kuin säällä.

Alla on vielä muutamia kuvia Raatihuoneen torin tunnelmallisilta joulumarkkinoilta Tallinnan vanhasta kaupungista.

Kurkkaa myös Visit Tallinnan vinkit Tallinnan tunnelmalliseen jouluun. Lapsiperheiden vinkkejä voitte käydä kurkkaamassa Inarin matkablogista.

YHTEISTYÖSSÄ

VISIT TALLINN

sekä

TALLINK SILJA OY & PIENI IDEAPUOTI

Ravintolavinkit Silja Luide

Kommentoi

1. Anne / 52 weeks of deliciousness says:

Klaus Kohvik on isäni nimikkoravintola ja yksi suosikkini 🙂 myös Kohvik Moon on ihana. Tallinnassa on kyllä niin paljon ihania ravintoloita 🙂

1. Pullahiiri/Taru says:

Oikeasti! Ihanaa, että olet paikat jo löytänyt ennakkoon. Tämä alue oli minulle ihan tuntematonta. Onneksi nyt löytyi!

2. Nimetön says:

Tuolla visiitillä minäkin olisin mielelläni ollut. Anneli

1. Pullahiiri/Taru says:

🙂 En yhtään ihmettele! Sanotaanko, että oli aika herkullinen matka ja unohtumaton!

3. Jenni says:

Parasta kun olet saanut paikallisen foodien oppaaksi! Hyviä vinkkejä, Kohvik Moon oli tuttu ja ihana!

1. Pullahiiri/Taru says:

Juurikin näin! Joka maassa pitäisi tehdä yhteistyötä eri bloggaajien kanssa. Saisi niin paljon enemmän irti juuri siltä omalta kiinnostuksen alalta!

4. Andalusiana says:

Kohvik Moon on yksi kestosuosikkeja ja Leibin piha on todella kaunis. Palvelu jälkimmäisessä on viime kertaisen perusteella vain vähän notkahtanut…

1. Pullahiiri/Taru says:

Voi kuinka ikävä kuulla, että palvelu ei ole tuolla ollut hyvää. Toivottavasti ei ole pysyvä notkahdus, koska kuvissa tuo paikka näyttää ainakin kesäaikaan todella ihastuttavalta kauniine pihapiireineen. Itselläni ei ole kokemusta, mutta moni on paikkaa kehunut. Nyt emme päässeet edes pihaa kurkkaamaan, kun portit olivat suljettuina! Tuo Kohvik Moon tuntuu olevan myös monen ruokaharrastajan tiedossa, vaikka paikka oli kyllä niin piilossa, ettei sinne vahingossa eksy…